Print en tastgevoel

De menselijke zintuigen en drukwerk. Het lijkt een magische combinatie. Je staat ervan versteld hoe zintuigen een rol kunnen spelen bij het lezen van pakweg een magazine. Het zintuig ‘voelen’ aanspreken - het tastgevoel - is één van de uitdagingen en voordelen van drukwerk. Want drukwerkcommunicatie kan, onder meer door het fysieke en tactiele karakter, vaker een emotionele respons oogsten bij ontvangers.

Haptiek
Maar hoe zat het ook weer met dat ‘voelen’? Liefhebbers van drukwerk zijn dat omdat je gedrukte communicatie kan ‘voelen’. De aanraking is bijvoorbeeld de reden waarom er nog steeds notitieblokjes op bureaus liggen. Die aanraking is onmogelijk digitaal te simuleren. De wetenschappelijke term voor dat gevoel, die aanraking is ‘haptiek’. 

Bij sommige smartphones is er een haptische reactietrilling geïntegreerd bij het indrukken op het scherm. Dit wordt ook gebruikt bij verschillende soorten games. Maar terwijl er volop geëxperimenteerd wordt met aanraking in elektronica, is de grafische industrie toch de onbetwiste kampioen van deze zintuigcategorie. Als u in uw portemonnee kunt reiken en dat ultradikke, in reliëf gemaakte, met linnenstructuur afgewerkte visitekaartje eruit kunt halen, dan hebt u het ‘cool’ ervaren van wat haptisch is.

De magie
Wat de tactiele ervaring ons vertelt, die zintuiglijke aanraking gaat veel verder dan het louter cognitieve. Onbewust worden wij beïnvloed en wordt onze opinie gevormd door tactiele indrukken. Gedrukte communicatie heeft als enig middel de unieke mogelijkheid om via een bewuste keuze van kwaliteitsmaterialen onbewust impact te genereren.

Multi-zintuigelijke klantbeleving
Het marketingadviesbureau Senta, gespecialiseerd in multi-zintuiglijke klantbeleving, stelt dat veel bedrijven zich vooral richten op visuele aspecten. “Dat is een gemiste kans”, klinkt het daar. “Iedereen heeft een persoonlijk zintuiglijk talent, daarnaast zijn enkele zintuigen vaak beter ontwikkeld dan andere. Iemand die bijvoorbeeld slecht ruikt of ziet, kan soms beter horen of voelen. Ook is er een verschil tussen mannen en vrouwen. Zien en horen worden als mannelijke talenten beschouwd, terwijl vrouwen in het algemeen beter voelen, proeven en ruiken.”

Er is overigens wetenschappelijk bewijs dat drukwerk meer zintuigen aanwendt dan online communicatie. En hoe meer zintuigen actief gebruikt worden, hoe meer hersenactiviteit en hoe beter we de boodschap verwerken.

Neem contact op
Benieuwd naar wat drukwerk voor de zintuigen van uw eindgebruikers kan betekenen? Neem contact met ons op! Bel ons op +32 (0)14 61 10 13 of stuur een e-mail naar info@daneels.be.

Image
PrintTastgevoelDMG.jpg