Artificial Intelligence: The Next Big Thing

Kunstmatige Intelligentie, of 'Artificial Intelligence', boomt in de drukwerkwereld. Het concept waarbij machines 'denken als mensen' – dat wil zeggen dat ze kunnen redeneren, plannen, leren en taal begrijpen - wordt steeds belangrijker.

Machine learning
Het systeem achter Kunstmatige Intelligentie is een technologie die ‘machine learning’ heet. “Door te kijken naar het verleden voorspellen we wat er in de toekomst gaat gebeuren”, legt Stijn Geuens uit, professor Artificial Intelligence, verbonden aan de Franse businesschool ISEG. “We gaan dus algoritmes toepassen op het verleden om te leren wat de patronen zijn. Op basis daarvan maken we een wiskundig, statistisch model dat het verleden nabootst. Dat model passen we toe op het heden en de toekomst. Zo kunnen we voorspellen wat er nu en in de toekomst gaat gebeuren.”

Drukwerkwereld
Het klinkt allemaal heel erg ingewikkeld, maar Kunstmatige Intelligentie wordt ook meer en meer in de drukwerkwereld gebruikt. Een klein voorbeeld: er worden in een drukkerij een heleboel documenten gelabeld. Met en zonder inktvlekken. Ze worden in categorieën ‘goed’ of ‘slecht’ ingedeeld. De patronen die in de data zitten, wordt de input van het algoritme. “Op basis van die foto’s kan de machine dan zelf oordelen of een drukwerk gelukt is of niet.”

De drukwerkwereld zet ook heel erg in op kunstmatige intelligentie om onderhoud van drukpersen te kunnen voorspellen. Bijna alle apparaten zoals printers en multifunctionele printers hebben ingebouwde sensortechnologie die gegevens verzamelt en analyseert. Op basis van die gegevens kan het mogelijke mazen in het systeem voorspellen die in de nabije toekomst kunnen optreden.

België koploper
In weinig landen worden er op de werkplek zoveel tools en applicaties op basis van Artificial intelligence gebruikt als in België: een kwart van de Belgen (24%) werkt in zo’n omgeving. Zo blijkt uit onderzoek van Ipsos en The Boston Consulting Group. In deze studie moeten we enkel Canada (26%) en China (31%) laten voorgaan. En de impact wordt in de toekomst alleen nog maar groter.

Daneels Media Group
Bij Daneels Media Group investeren we in de nieuwste technologieën en blijven we op de hoogte van de laatste trends, zodat onze klanten kunnen profiteren van het best mogelijke. Lees bijvoorbeeld meer over Artificial Intelligence bij onze partner Heidelberg: https://www.heidelberg.com/global/en/products/offset_printing/topics_1/…

Image
shutterstock_689344996.jpg